lauantai 5. huhtikuuta 2014

Kevään ensimmäiset rikkaruohot!

Kasvihuoneen pohja oli sulanut senverran, että sieltä pääsi jo kaivamaan maata! Istuin maassa, ja sormella seurasin juolavehnän juurta maan alla ja voi että taas aurinko paistoi mun maailmaani.

Voiko mikään olla hauskempaa ajanvietettä kuin kaivella rikkaruohoja? Tiedän, että moni on kanssani erimieltä, mutta mun mielestä se on hirvittävän terapeuttista. Mä kitken kotona kesäaikaan melkein joka päivä (todellisuudessa monta kertaa päivässä!) koska se on musta niin hauskaa! 
Aina kun käyn ulkona, samalla vähän nypin... Jos ei muuta, niin ainakin kanoille ruokaa. 
Meillä on sama kiinnostuksen kohde niiden kanssa.

Kun käyttää kukkapenkeissä hemmetisti katetta niin maa on ihan mahtavan "löysää", oikea sana taitaa olla muhevaa. No enivei sellasta, että voikukan saa juurineen irti kun käsin nyppää.
 Joskus on ollut ongelmana jopa se, ettei rikkaruohoja ole ollut tarpeeksi, mutta onneksi ylenmääräisesti lisääntynyt vesiheinä on poistanut sen tuskan...



Tässä kuvassa näkyy se juttu, miksi mun käy ehkä eniten sääliksi ne tehokanat. Ne ei joko mahdu tai pysty kunnolla räpyttelemään siipiä kun niillä on niin ahdasta. 



Oon nakannu kanojen tarhaan muutaman kuolleen puskan rangat. Siellä kun ei menesty mikään elävä, katon takia sinne ei sada, ja kun ei tule vettä ei mikään myöskään elä. Paitsi kanat- jotka kaivavat kaiken ylös näin pienessä tarhassa.... 

Haen joskus munia isosta luomu-kanalasta, ja siellä kanoilla on kyllä miljoonakertaa parempi tarha kuin mun kanoilla. Se on oikea laidun, pelto. Ettei aivan pidä paikkaansa kun oon lukenu jostain keskustelupalstoilta, ettei luomumunissa ja tavallisissa ole muuta eroa kuin kanojen ruoka.



Pakolliset kasvien ylösnousemuskuvat myös tähän päivitykseen. Ekassa kuvassa on kevätsyyläjuuri, en tiedä onko se nyt niinkuin kukkana kauhean ihana, mutta hemmetti kaikki mikä nousee tähän aikaan keväällä vihreänä ja terhakkaana on ihanaa! Nih.

Tokassa kuvassa on tarhatyräkki. Hiukan harmittaa, että syksyllä jaoin tyräkkiä, ja nyt sitten talven aikana innokkaat apulaiseni (lue: hemmetin rasittavat piskit) on kaivaneet monttuja sinnetänne, ja tyräkit on vissiin lentäneet johonkin kanveesiin. Ei ainakaan muita näkynyt kuin tämä yksi. 


Ja sitten mä istuin ja join kahvit.

Kuva on kyllä täysin feikattu, oikeesti olin jo istunut ja juonut kahvit, kun tuli mieleen kuva jostain puutarhalehdestä missä oli kannettu ulos keinutuoli, siihen lampaantalja ja voi että näytti mukavalta. Ihan samaa vaikutusta ei tästä harmaasta tuolista tule mikä olis tullu punaisesta keinutuolista, mutten jaksanut alkaa kantamaan sitä ulos yhden kuvan takia.

Tuoli on muuten roskalavalta. Mulle on kauhea ajatus, että mun pitäis alkaa ostaa jotain puutarhakalusteita. Nehän on ihan jumalattoman kalliita! Samalla rahalla saa 10 kuutiota multaa joka on ihan huomattavasti enemmän hyödyllistäkin!

Että jos jollain on jotain puolirikkinäistä jämä-materiaalia, niin tuokaa tänne vaan! 
Ei tarvi ihmetellä, kun piha on täynnä kaikkia raaskuja kun niitä tulee itte haalittua milloin mistäkin. 
Miehen veli sanoi, että meidän markki on kuin Mad Max:sistä, täynnä kaikenmaailman omituista roinaa. No joo niin on, mutta pitäähän sitä materiaalia olla...
Ei ikinä tiedä mitä seuraavaksi alkais tekemään. Ja mistä.

2 kommenttia:

  1. Ihana kevät ja noi sun kanat on niin somia :)

    VastaaPoista
  2. Kauneimmillaanhan ne on tonkimassa pihaa eikä tuolla tarhassa, mutta suurinpiirtein kaikki näyttää vielä samalta- ruskealta. Ja keväästä olen ihan samaa mieltä! :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi, se on suuri ilon aihe :)