keskiviikko 24. syyskuuta 2014

Tulkoon syys ja talvi...


Mä oon ollu jotenkin ihan syysfiiliksissä tänään. Ostin ihan vaan muutaman pussin sipuleita samalla kun kävin töihin tilaamassa callunoita. Ja ostin pari callunaa kotiinkin, en kyllä muista koska viimeks olisi ostanu kausikukkia, siitä on kyllä pitkä aika. Ellei siis heucheroja lasketa jotka voi istuttaa suoraan kukkapenkkiin.

Syksy on yks mun lempivuodenaikoja. Kesän, talven ja kevään lisäksi. En nyt kirkkain silmin väitä että loppusyksy loskan ja räntäsateen kanssa olis parasta mitä tiedän, mutta tällänen alkusyksy! Tänään on kyllä satanut jotain valkoista ilmeisesti ympäri Suomea, mutta meillä säästyttiin siltä vielä.

Tomaatit alkaa olla nyt siinä pisteessä että joko ne paleltuu tai alkaa kypsyä sisällä. Työsuhdetomaattien voimin saatiin annos tomaattikastiketta tulille. En muista lajikkeita, mutta hauskaahan niistä on keittää soppaa kun on erinäköisiä tomaatteja!





Tänään puhuttiin aamulla radiossa rumista hedelmistä. Mulla olis tässä nyt kolme ehdokasta niihin karkeloihin! Häränsydämmille on tapahtunut jotain hyvin erikoista. Ihan kelvollisia ne oli sisältäpäin vaikka ulkopuoli lupasi jotain ihan muuta...


Tomaattia, yrttejä, valkosipulia ja loraus viinietikkaa, haudutuspadassa tunteja ja lopuksi surautus sauvasekoittimella- hyvää kastikepohjaa pakastettavaksi talven varalle. Oon tätä keitellyt useampaan otteeseen kesän mittaan, ainakin tomaattikastikkeessa pitäis talven aikana pysyä!



Kurpitsoille kävi niin sanotusti pikkuisen huonosti. Tiesin että ne paleltuu, mutta ei vaan jaksanut alkaa etsiä harsoa. Eikö tähän aikaan vuodesta saakkin jo paleltua?!

Kurpitsoista en huomannut ottaa kuvaa, mutta ne päätyvät kurpitsa-aprikoosihilloksi. Parasta mitä tähänasti olen kurpitsasta maistanut, kaikki muu onkin ollut aika pahaa. Pikkelssit sai pari vuotta sitten nakata kompostiin, puhumattakaan siitä maailman hirveimmästä kurpitsakakusta jota joskus kokeilin kun meillä oli yövieraita. Kukaan ei sitä syönyt, söiköhän edes koirat?!



Mun on pakko vielä laittaa tähänkin kuva pallosta jonka tein töissä.Näitä pitäis vielä tehdä lisää, mutta nyt kyllä käsi sanoo ettei ainakaan huomenna kannata. Laitan niistä tarkemman postauksen kun saan muutkin valmiiksi ja oikealle paikalleen.

Olen kylläkin miettinyt että pitäisköhän mun perustaa risutöille ja muille luonnonmateriaaliaskarteluille  ihan oma blogi. Katotaan ny, ehkä vaan risutöillä ja mun muilla höpinöillä voi olla vähän eri lukiakunta. Sisäinen opettajani palaa halusta antaa kaikkiin kransseihin ja muihin yksityiskohtaisia ohjeita.




1 kommentti:

  1. Ah, tomaatit. Voisinpa mäkin kasvattaa jotain syötävää. Siis muutakin kuin kanoja. Mä niin odotan sitä hetkeä (31.12.2015), kun tuo meidän pellon vuokradiili päättyy, ja mä saan hehtaaritolkulla lisää lääniä. Kasvimaa on saatava niinku HETI.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi, se on suuri ilon aihe :)